Skip to main content

BÆREDYGTIG KOMMUNIKATION

Er du klimaklar, er du konkurrencedygtig. Men du skal gøre det rigtigt.

Der er ingen tvivl om, at skal din virksomhed tages alvorligt, må du overveje, hvordan den skal fremstå med en grøn profil online. Det er dog et område, hvor man skal passe på. Rigtig mange virksomheder kommer til at greenwashe i deres præsentation af produkter og services, når de kommunikerer på nettet. Altså kommer til at fremstå mere miljøvenlige og bæredygtige, end de i virkeligheden er.

Jannie ØstergaardPartner inSEO
Bæredygtighed

Bæredygtig kommunikation

Ved du godt, at forbrugere er blevet ekstremt politisk bevidste de seneste år?

Du er muligvis også godt klar over så, at virksomheder i dag skal forholde sig til begreber som bæredygtighed, CSR (Corporate social responsibility) og FN’s verdensmål.

Du bliver derfor nødt til som virksomhed at tage et aktivt valg om at få dig en grøn profil, hvis du vil fremstå som en seriøs virksomhed.

Her kommer vi ind i billedet. Der opstår flere og flere krav til virksomheder og organisationer i forhold til, hvordan man kommunikerer rigtigt og velovervejet online, når det kommer til miljø og bæredygtighed.

Man bør som virksomhed kende til regler på området, så man både kommunikerer kommercielt og grønt, men også undgår at gøre noget forkert og risikerer at ende i en såkaldt shitstorm på nettet.

Du får hjælp til dette hos os.

Du kan få hjælp hos inSEO med at tegne din virksomheds grønne profil. Du vil nyde godt af, at vi er uddannede i at levere budskaber til rette tid og sted, og du kan derfor let og hurtigt blive klimaklar. Vi gør det efter følgende fremgangsmåde:

For at kunne hjælpe din virksomhed til en korrekt, bæredygtig profil vil du opleve, at vi tager udgangspunkt i en kommunikationsanalyse af den eksisterende online profil.

Konkret:

Hvordan fremstår din virksomhed i dag?

Herefter:

Hvor ønsker din virksomhed at være fremadrettet.

Du får hjælp til:

  • Kommunikationsanalyse
  • Afdækning af eksisterende strategi og indsats
  • Fremtidig, grøn profil så din virksomhed bliver klimaklar

Du får rådgivning indenfor bæredygtighed, grøn omstilling, CSR og FN’s verdensmål.

Du får konkret rådgivning i, hvordan din virksomhed kan integrere bæredygtighedsinitiativer helt ind i værdikæden.

Bruger din virksomhed f.eks. affaldssortering? Tager din virksomhed et socialt ansvar i at donere noget til andre? At gøre gode gerninger? At lave noget non-profit for andre?

Der er i mange virksomheder masser af gode, grønne tiltag allerede. Men desværre fungerer de ofte kun som tavs eller skjult viden i markedsføringen online.

Du kan få hjælp hos os til at synliggøre dem.

Bæredygtig udvikling koblet med kommerciel forretningsforståelse er et must i dag, hvis du vil tages seriøs som virksomhed.

Du kan få hjælp hos os til tegne jeres fremtidige, grønne profil online.

Har din virksomhed brug for at blive klogere på grøn omstilling eller måske et ønske om at opdatere medarbejdere om f.eks. FN’s Verdensmål til kommerciel brug i en virksomhed, kan du også få os ud til jer og holde foredrag.

Kontakt os gerne for et tilbud.

Din vej til grøn rådgivning

Seks gode råd når du arbejder online med grøn kommunikation:

Hvem holder øje med, om virksomheder overholder markedsføringsloven?

Det gør Forbrugerombudsmanden. Man kan som forbruger henvende sig til denne offentlige og uafhængige instans, hvis man oplever vildledende markedsføring.

Men man kan også som virksomhed kontakte hende, hvis man bare er i tvivl om noget.

I Danmark er det Forbrugerombudsmanden, der tager sig af sager om Greenwashing, og der har været en massiv stigning af sager her de seneste år.

1

Less is more

Brug ordet bæredygtighed mindre. Undgå det helt hvis muligt. Det er efterhånden blevet et slidt udtryk, og virksomheder har svært ved at dokumentere.
2

Balance

Find den rette balance mellem greenwashing og greenhushing. Greenwashing er når virksomheder lover mere, end de kan holde om bæredygtige produkter og tiltag. Greenhushing er når de udelader at fortælle deres succeshistorier.
3

Forklar

Forklar og bevis dine påstande. Find fakta og dokumenter hvis du kommunikerer dine grønne tiltag ud online. Allerbedst er det, hvis du har rygdækning i eksperters afprøvning eller arbejdsområde. Forbrugerombudsmanden, Teknologisk Institut, certificeringer, fakta og valid dokumentation.
4

Præcision

Vær så præcis og konkret som muligt. Undlad at oversælge hvad din virksomhed gør. Kom i stedet med konkrete eksempler.
5

Ærlighed

Ærlighed og gennemsigtighed er vejen frem. Kommuniker både de gode og de dårlige fortællinger. Det skaber troværdighed.
6

Kreativitet

Vær kreativ i det visuelle og i dit content. Undgå at vise de samme billeder af regnskoven, planeten, skoven som alle de andre gør. Det handler om at skille sig ud.

Trænger du til kaffe og en grøn opdatering?